انیمیشن چیست ؟ آشنایی با انواع انیمیشن و نرم افزارهای مرتبط با آن
تماشای کارتن ها و فیلم های انیمیشنی برای بسیاری از ما (چه کودکان و چه بزرگسالان )لذت بخش و جالب است. دراین مقاله سعی شده تا شما را با انواع انیمیشن ( سنتی ، دو بعدی ، سه بعدی ، استاپ موشن ، موشن گرافیک ) ، سبک ها و تکنیک های ساخت آن و همچنین نرم افزارهای مورد نیاز آنها آشنا کنیم . با ما همراه باشید Know more from canceltimesharegeek.
سبک ها و انواع مختلف انیمیشن شامل پنج دسته زیر است:
– انیمیشن سه بعدی کامپیوتری
– انیمیشن سنتی
– انیمیشن دو بعدی مبتنی بر وکتور
– استاپ موشن یا توقف حرکت
امیدوارم که خواندن این مطلب شما را بر آن داشته باشد تا اولین قدم خود را برای دنبال کردن آرزوی ساخت انیمیشن بردارید.
انیمیشن سه بعدی کامپیوتری (CGI ، انیمیشن رایانه ای)
انیمیشن 3D ، که به عنوان CGI (تصاویر تولید شده توسط رایانه computer generated imagery) نیز شناخته می شود ، که در حال حاضر محبوب ترین نوع از انواع انیمیشن برای تولید فیلم های سینمایی است . همچنین این سبک برای ساخت سریالهای تلویزیون و فیلم های کوتاه نیز رایج شده است.
این نوع از انیمیشن همچنین برای ایجاد شخصیت های دیجیتالی فیلم های سینمایی و همچنین انیمیشن بازی های ویدیویی نیز استفاده می شود.
شخصیت ها در انیمیشن سه بعدی به جای اینکه با گل و بصورت مجسمه ترسیم یا ساخته شوند ، به صورت دیجیتالی در برنامه مدلسازی می شوند و سپس به یک “اسکلت” (ریگ) مجهز می شوند تا این امکان را به انیماتورها بدهند که براحتی مدل ها را حرکت دهند.
رایانه خود اقدام به بوجود آوردن فریم های انیمیشن در بین فریم های اصلی می کند. سپس انیماتور این فریم ها را در صورت نیاز اصلاح می کند تا انیمیشن خود را بهبود بخشد.
در انیمیشن سه بعدی اغلب متخصصان و انیماتور ها در گروه های جداگانه و برای فعالیت های مختلف ، از جمله مدل سازی شخصیت ، ریگ بندی یا استخوانبندی و ایجاد کنترل برای کارکتر ها ، متحرک سازی ، نورپردازی و آماده کردن آن برای گرفتن خروجی نهایی ، فعالیت می کنند.
تاریخچه انیمیشن سه بعدی
انیمیشن سه بعدی قطعاً انقلابی در شکل امروز صنعت انیمیشن ایجاد کرده است و همه چیز از سال 1995 با داستان اسباب بازی 1 به کارگردانی جان لاستر آغاز شد.
در آن زمان انیمیشن های سه بعدی محدود به تبلیغات تلویزیونی ، جلوه های ویژه فیلم های سینمایی و بازی های رایانه ای بود ، اما با تولید داستان اسباب بازی 1، بعنوان اولین فیلم بلند انیمیشنی رایانه ای تصویر جدیدی را برای صنعت انیمیشن سازی بوجود آورد.
استودیوهای فیلم سازی نیز تلاش کرده اند که با استفاده از تکنیک های انیمیشن سه بعدی، صحنه های انیمیشنی فوق العاده و واقع گرایانه ای را بسازند که از اولین نمونه های کاربرد انیمیشن سه بعدی در فیلم های سینمایی می توان به سه گانه ارباب حلقه ها ، آواتار و سیاره میمون ها اشاره کرد.
نرم افزارهای مورد استفاده برای ساخت انیمیشن سه بعدی
Autodesk Maya نرم افزار استانداردی برای صنعت انیمیشن رایانه ای می باشد. اگر می خواهید ساخت انیمیشن را به صورت حرفه ای دنبال کنید ، این همان برنامه ای است که باید روی آن تمرکز کنید. مایا یک نرم افزار ساخت انیمیشن ، مدل سازی ، شبیه سازی و رندر سه بعدی با یک مجموعه ابزار قدرتمند و یکپارچه است که از آن برای ساخت انواع انیمیشن ، محیط سازی ، موشن گرافیک ، واقعیت مجازی و ایجاد شخصیت استفاده میکنند.
تاکنون چندین انیمیشن معروف با کمک نرم افزار مایا تولید شده است. اما کاربرد نرم افزار مایا تنها به ساخت انیمیشن محدود نمیشود. بسیاری از استودیوهای برتر فیلم سازی نیز از نرم افزار مایا در بسیاری از فیلم های پرفروش نظیر مرد عنکبوتی ، ماتریکس و… می استفاده کرده اند. در تولید بازی های کامپیوتری نیز از نرم افزار مایا استفاده شده که برخی از معروفترین بازی های می توان به کال آف دیوتی ، دراگون ایج ، هالو وارز و.. اشاره کرد .
انیمیشن سنتی
این نوع از انواع انیمیشن ، نوع کلاسیک انیمیشن است که احتمالاً با آن بیشتر آشنا هستید . اگر در دوران کودکی ، یکی از آن دفترچه هایی که در هر صفحه آن نقاشی هایی دنباله دار داشت و با ورق زدن با سرعت دفترچه توهم حرکت کاراکتر ایجاد می شد را داشته اید ، بهتر مفهوم انیمیشن سنتی را درک خواهید کرد .
نوع اولیه انیمیشن 2 بعدی را می توان انیمیشن سنتی یا انیمیشن سل نامید. به اصطلاح انیمیشن دستی نیز به آن میگویند زیرا مهمترین جنبه آن را که مبتنی بر ترسیم با دست است، تعریف می کند .
در دوران قدیم ، انیماتورها یک شخصیت را به صورت فریم به فریم می کشیدند. سپس این نقاشی ها برای رنگ آمیزی روی ورق های شفافی به نام سل منتقل می شدند. اصطلاح انیمیشن سل نیز از همین جا گرفته شده است.
در طول دهه 1990 تقریباً تمام استودیوهای ساخت انیمیشن با استفاده از سل را متوقف کردند و امروزه تصاویر انیمیشن سنتی به طور عمده با استفاده از قلم نوری و نرم افزارهای کامپیوتری طراحی می شود.
نرم افزارهایی برای ساخت انمیشن سنتی
1- نرم افزار TVPaint
این نرم افزار یک نرم افزار فرانسوی است که برای ساخت انیمیشن با در نظر گرفتن سبک سنتی ، ساخته شده است. این نرم افزار قوی تر و پیچیده تر از فتوشاپ و به تبع آن بسیار گران ترهم است. این نرم افزار برای استفاده انیماتورها و استودیوهای حرفه ای میباشد.
2-نرم افزار Toon Boom Studio
نرم افزار Toon Boom Studio برای ساخت انیمیشن دو بعدی در سطح حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد. محیط آن بسیار کاربرپسند است دارای امکانات فراوان در حیطه ساخت انیمیشن دو بعدی است. از امکانات این نرم افزار می توان به سیستمهای پیچیده استخوان بندی کارکتر ، ابزارهای جلوه بخشیدن به کاراکترها و امکانات حرکت دوربین اشاره کرد. این نرم افزار یک نرم افزار مبتنی بر وکتور است ولی نسخه های جدیدتر آن امکاناتی را نیز برای طراحی بیت مپ (عکس)، ارائه داده است.
انیمیشن دو بعدی مبتنی بر وکتور
انیمیشن های مبتنی بر وکتور که با استفاده از رایانه به صورت دو بعدی ساخته میشوند، از روشی مشابه با روش ساخت انیمیشن سنتی بهره میبرند.
به این دلیل انیمیشن دو بعدی مبتنی بر وکتور در دسته جداگانهای نسبت به انیمیشن سنتی قرار می گیرد که علاوه بر امکان انیمیت کردن به صورت فریم به فریم، یک انیماتور این امکان را نیز دارد که برای شخصیت ها ریگ یا استخوان ایجاد کند و سپس به جای اینکه شخصیت را بارها و بارها ترسیم کند ، اعضای بدن را به صورت جداگانه حرکت دهد.
نرم افزار فلش و ایجاد انیمیشن های دو بعدی
در اواخر دهه 90 میلادی به علت محدودیت پهنای باند ، بسیاری از هنرمندان شروع به استفاده از نرم افزار Flash برای ساخت انیمیشنهای کوتاه دو بعدی مبتنی بر وکتور و انتشار آن در فضای وب کردند. فلش در سال 2005 توسط شرکت Adobe خریداری شد و محبوبیت آن سر به فلک کشید. وقتی YouTube شروع به رشد کرد ،فضای وب توسط فلش کاملاً منفجر شد و امروز می توانید هزاران انیمیشن Flash را در آنجا پیدا کنید.
نرم افزارهای مورد استفاده برای انیمیشن دو بعدی مبتنی بر وکتور
نرم افزارهای بسیار زیادی در این زمینه موجود است که از معروف ترین های آنها ، افتر افکت After Effects ، انیمه استادیو یا اسم جدید آن موهو Moho ، ادوب انیمیت Adobe Animate یا نام قبلی آن فلش و … می باشد.
استاپ موشن
استاپ موشن دارای چندین نوع است ، اما همه آنها شامل دستکاری و یا جابجایی اشیا در دنیای واقعی است. این اشیا کمی جابجا می شوند و هر بار از آنها عکس می گیرند و این عکس ها هر کدام یک فریم از انیمیشن را تشکیل میدهد.
این فریم ها وقتی به ترتیب و با سرعت پشت سرهم نشان داده می شوند ، یک توهم از حرکت را ایجاد می کنند.
استاپ موشن انواع مختلفی دارد که در ادامه بطور مختصر شرح داده شده است:
Claymation : یکی از محبوبترین روش های ساخت استاپ موشن استفاده از خمیر برای ایجاد حرکت در کارکترها است. خمیرها را می توان به آسانی تغییر شکل داد او از آنها برای ساخت یک استاپ موشن بهره برد . در نوع پیشرفته تر آن برای کاراکترها اسکلتهای استخوانی ساخته میشود و خمیر روی آن اسکلت فلزی قرار میگیرد.
Lego/Action Figure : برخی انیماتورها از عروسکها به جای خمیر استفاده میکنند. صورت این عروسکها را می توان بر اساس موقعیت های احساسی با صورتهای از پیش ساخته شده جایگزین کرد. این ژانر در یوتیوب بسیار محبوب است که کانال های زیادی با ایجاد کلیپ های خنده دار با شخصیت های لگو پرداخته اند.
Cut-Out : این استاپ موشن با استفاده از کشیدن کاراکتر روی مقوا و برش زدن آن ها ساخته می شود. این مقوای بریده شده را روی سطحی قرار می دهند و هربار چند سانتی متر جا به جا کرده و از بالا آن را عکس برداری می کنند.
Pixelation: در این نوع از استاپ موشن از انسانها و محیطهای واقعی استفاده میشود. روش کار همانند سایر انواع استاپ موشن عکس برداری، جا به جا کردن سوژه و عکس برداری مجدد است.
Silhouette Animation (انیمیشن سایهای): این سبک را میتوان نوعی از سبک کات اوت دانست که تنها با نور و سایه سر و کار دارد و با بازی نور و سایهها داستانپردازی میکند.
موشن گرافیک
آخرین نوع از انواع انیمیشن ، دسته بزرگ موشن گرافیک و یا حرکت گرافیکی است. موشن گرافیک بر ارائه نمایش های پویا و جالب از آرم ها و متن ها و تصاویر ، متمرکز است.
موشن گرافیک می تواند دو بعدی و یا سه بعدی باشد و آنها را در همه جای تبلیغات ، فیلم های توضیح دهنده ، رویدادهای ورزشی ، اخبار و سایر تولیدات تلویزیونی خواهید یافت.
با وجود آن که موشن گرافیک همچنان نوعی انیمیشن محسوب می شود ولی از بعضی جهات با سایر انواع انیمیشن تفاوت دارد. برای ساختن موشن گرافیک نیاز چندانی به دانش در زمینه حرکات بدن و حالت های چهره احساس نمیشود ، با این حال دانش کافی در برخی موضوعات نظیر ترکیببندی و حرکات دوربین در همه انواع انیمیشن مشترک است.
جهت سفارش ساخت انواع موشن گرافیک و انیمیشن با ما تماس بگیرید.
نرم افزارهای مورد استفاده برای ساخت موشن گرافیک
از جمله معروفترین نرم افزارهای مورد استفاده برای ساخت موشن گرافیک میتوان به نرم افزار سینما فوردی Cinema 4D ، افتر افکت و موهو اشاره کرد .
Cinema 4D بهترین دوست برای هنرمند موشن گرافیک کار است. این نرم افزار یک برنامه سه بعدی است و مستقیماً با افتر افکت کار می کند.
سینمافوردی برای تولید جدی فیلم های سه بعدی مناسب نیست ، زیرا از ابتدا برای ساخت موشن گرافیک طراحی شده ، اما یک برنامه همه کاره شگفت انگیز است.